Boldspilsundervisning i teori og praksis af Jacob Wienecke og Linn Damsgaard
Boldspilsundervisning i teori og praksis af Jacob Wienecke og Linn Damsgaard
Boldspilsundervisning i teori og praksis henvender sig til lærerstuderende og idrætsstuderende og andre, der arbejder med boldspil i hverdagen. Det er bogens hensigt at udvide læserens perspektiv på, hvordan man kan bruge boldspil og boldspilsundervisning. Bogen indeholder konkrete forslag til boldspilsundervisning samt forslag til, hvordan man kan videreudvikle arbejdet med boldspil i relation til forskellige målgrupper: børn, voksne og personer med særlige behov.
Bogen er unik ved sin kombination af teoretisk indsigt og praksisnær viden. Alle forfatterne til bogen har mange års erfaring med boldspilsundervisning, praksiserfaring som udøver samt dyb teoretisk indsigt. At anvende teorien i praksissituationer er vanskelig, og ofte oplever man, at underviserens teoriforståelse forbliver uden for sportshallen. Bogen giver en masse eksempler og forklaringer på, hvordan teorien kommer med ind i boldspilsundervisningen, således at læseren kan højne både det teoretiske og boldspilspraktiske niveau og dermed forbedre egen boldspilsundervisning.
Boldspilsundervisning i teori og praksis indeholder syv kapitler med titlerne Grundlæggende praksis i boldbasis og boldspil, Udvikling af boldspilsfærdigheder, Boldspil med forskellige målgrupper, Læring integreret i boldspil, Motorisk indlæring og boldspil, Forløb med boldspil og slutteligt Spil. Det sidste kapitel indeholder mange nye boldbasisspil, der nemt kan anvendes i skolen, gymnasiet og i boldspilsundervisning på idrætsskoler, seminarier og universiteter. Kapitlerne Læring integreret i boldspil og Motorisk indlæring og boldspil giver konkrete lektionsplaner og velbeskrevede boldspilsaktiviteter, man nemt selv kan gennemføre med egne skoleelever eller studerende.